onsdag 18 januari 2012

Trött

Hej!

All denna diskussion som blåst upp efter att Roffe vann Jerringpriset. Jag gillar att diskussionen kommer upp (även om den börjar bli tröttsam), det engagerar och på så vis kan vi sprida kunskap till dom som inte har någon och med kunskap kanske fler kan förstå vilken fantastisk och unik sport vi utövar.

Men det är provocerande och jag tror vi alla någon gång fått höra att det vi håller på med inte är en "riktig" sport. Jag undrar vilka kriterier måste man komma upp i för att vara en "riktig" sport?
Måste man ha en boll/puck/skidor/stav eller något annat redskap? Om det är så att man måste ha ett redskap borde ju ridsporten vara självklar. Vi har både det största och tyngsta redskapet av alla. Att vårt "redskap" även har en en egen vilja borde göra vår sport till den svåraste?
Eller är det att man måste vara ett lag och ha någon/några att kämpa med? Vi har kanske bara en lagkompis men den är både större och starkare än ett helt fotbolls lag tillsammans.

Jag gick ett idrotts program på gymnasiet och vi fick hela tiden "skydda" vår sport och året efter fick inte ens dom med ridsport gå med i klassen utan fick bli en b klass. Det var en klass med blandade sporter och naiv som jag är trodde jag att mina klasskamrater skulle förstå. Det blev många kommentarer under åren, inte minst av våra lärare. Det är förnedrande och jag är fruktansvärt trött på att hela tiden behöva försvara vår sport.
Jag vet att det oftast är brist på kunskap som gör att många kopplar ihop ridning med små tjejer som står och borstar på sin lilla ponny. Har man ingen kunskap tycker jag rent ut sagt att man ska hålla tyst eller vara öppen nog att ta till sig kunskap när någon förmedlar den.

All denna diskussion för att vår världsstjärna vann ett pris. Ett pris som röstats fram av Svenska folket. Borde inte det vara bevis nog? Nej då ska det ifrågasättas och tryckas ned. Jag är ganska säker att Roffe har lagt ner många fler timmar på sin sport än alla andra deltagare.
Svenska folket fick säga sitt och då vann äntligen ridsporten!

Jag vill bara tillägga att jag har en stor respekt för andra sporter och deras utövare. Jag är en riktig sportnörd och ser upp till våra svenska stjärnor på ett nästan pinsamt sätt. Just därför önskar jag att andra också kunde respektera vår sport!

Inga kommentarer: