söndag 5 februari 2012

Tankar

Hej!

Efter att jag ridit idag förstod jag direkt varför det gick så dåligt i fredags. Jag gjorde världens tabbe och något som jag ofta gjorde när jag var yngre. Jag tänkte inte, hade ingen plan, tappade känslan och lät den dumma envisheten ta över.

Även om jag idag mentalt var inställd på ett dåligt pass så hade jag i alla fall tankar och planer på hur jag skulle lägga upp ridningen, vad jag ville ha ut av passet och därför red jag inte bara inte runt och avvaktade.
Henrik som jag tränat dressyr för sedan jag var nio (som för övrigt alla borde få chansen att träna för. Det går inte att beskriva hur fantastisk han är med ord) har lärt mig hur mycket som helst men grundtanken är alltid den samma, "Rid inte hästen du sitter på och reagera inte på vad hästen gör utan hästen ska reagera på vad du gör"  Om jag rider hästen jag har i huvudet som gör allt jag ber om kommer även hästen jag sitter på göra det, så "enkelt" är det i teorin. Givetvis ska man alltid vara uppmärksam på hästen och man kan inte rida alla hästar på samma sätt men jag hoppas nu förstår grundtanken?
Med detta enkla tankesätt kan man få vilken häst som helst att dansa fram men framför allt kan man lösa vilka problem som helst.
I början av vårt pass idag uppstod samma problem som sist men eftersom jag hade huvudet och känslan med mig löstes problemet utan någon fight och sedan kunde vi få det där fina avspända passet som vi båda uppskattar betydligt mer.

Jag vet inte om ni hängde med på mina snurriga tankegångar men tänk vad man kan underlätta för sig själv bara man tänker rätt. (Hjärnan är för övrigt något som intresserar mig enormt mycket, tänk vilken fantastiskt "sak" den är)

Den bästa tränaren 

1 kommentar:

Erika sa...

Jag hängde med! Väldigt smart, ibland bara lullar man runt utan plan och då går det alltid sämre.. :p