söndag 11 mars 2012

Sköna söndag

Hej!

Idag fick jag en såndär perfekt slapp dag som jag kände att min kropp (kanske även huvudet) behövde. Snälla Tiff lämnade sin bil hos mig i några timmar så jag slapp ta bussar fram och tillbaka till stallet vilket var väldigt uppskattat. Tack igen!

Red Svea i ridhuset både igår och idag med bra resultat. Jag har ännu en gång funderat över hennes utveckling under veckan som gått och kommit fram till att släppa lite på kraven då hon inte känns helt färdig.
I skritten jobbar hon på bra med både rygg och bakben, är rak och tar en fin kontakt till bettet, så långt är allt toppen men i traven faller det bort lite för att sen i galoppen falla bort ännu mer och då blir hon stark och "hänger" i handen. Innan har jag gått på henne och kanske pressat/krävt lite för mycket?
Efter ett möte med mig själv kom jag fram till att balansen inte sitter än (inget konstigt med det) och därför släppte jag på kraven och galopperade på större ytor igen för att hon ska hitta sin egen balans och sen så småningom gå tillbaka och kräva mer igen. Det viktigaste är att hon hittar sin egen balans och därefter kommer hon ha lika lätt för sig i galoppen som hon nu har i skritten.
Hon är på god väg i traven och om jag tänkt rätt så kommer galoppen också sitta inom en snar framtid.

Jag är ny på att rida så unga hästar och har därför mycket att lära. Jag tror därför det är viktigt att ibland få några dagar mellan passen så jag får tänka över hur det känns, vad som ska förbättras men framför allt HUR jag ska förbättra det. Små delmål på vägen och hela tiden stanna upp och tänka efter så man inte bara nöter på i samma mönster tycker jag är otroligt viktigt. Jag vet att jag kan bli för envis och därför är just lite distans det bästa för mig. Alla är vi olika och distans funkar inte för alla men jag har kommit till insikt att för mig är det viktigt med just distans och små "möten" med mig själv.

Imorgon tar vi en lugn tur i skogen igen och samlar ny energi

Lilla Busan jobbar på 

Inga kommentarer: