tisdag 24 april 2012

Skrälle

Hej!

Idag är Svea ett skrälle och står inte högt upp på min lista. Det är väldigt sällan (typ aldrig) som jag skyller på hästen eller tycker den är dum men idag är en sådan dag. När jag kom ner till ridhuset fik hon syn på en svan och blev hysteriskt rädd, vilket är helt okej men att det skulle sitta i en halvtimme känns mindre okej. Jag fick inte henne att gå någonstans utan hon bara sparka mot skänkeln, kastade sig eller reste sig. Efter en kombination av dessa tre hamnade hon i ett av staketen (ridhuset är så stort att det delas av i tre banor) vilket ledde till att hon tappade balansen och trillade omkull.
Fick fångat in henne och efter det var mitt tålamod slut. Jag beslöt mig för en ny taktik och red "tuffare" och bestämde mig för ett ställe i ridhuset där det bara skulle gå och red på tufft och intensivt. Efter en halvtimme började damen äntligen slappna av och bli något så när kontakt bar. På slutet blev hon fin och mjuk precis som hon brukar och då kunde vi utan problem rida runt i hela ridhuset i låg form där hon koncentrerade sig på mig och uppgifterna som jag gav henne.

Jag är medveten om att hon bara är tre och att hon måste få ha dåliga dagar men det som inte är acceptabelt för mig är att hon inte går att få kontakt med utan bara kör sitt eget race.
Konstaterar ännu en gång att hon nog inte är någon häst för mig men imorgon tar vi nya tag och försöker få ett bättre pass.

Inga kommentarer: